Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2(25) (2023): The Unbearable Lightness of Free Time

On the Compulsion to Work and the Antinomies of Free Time: The Relation between Leisure and Work in Ancient Culture and in Marienthal: The Sociography of an Unemployed Community

Submitted
7 May 2025
Published
08-05-2025

Abstract

For the ancient Greeks, leading a happy and reasonable life was an elite privilege and was limited to free people who, unlike slaves, did not have to work to provide themselves with the necessities of life. In this article, the author reconstructs the Aristotelian idea of leisure (schole), which is associated with the sphere of autotelic and non-instrumental activities, that is, with activities not subordinated to the practical imperatives of life. Although for the ancients, the mere fact of having free time was the necessary condition for pursuing a prudent vita contemplativa, today it turns out to be an insufficient condition. This article attempts to analyse situations in which too much leisure becomes a problem, causing a sense of hopelessness, meaninglessness, and a life wasted unproductively. To illustrate this phenomenon, the author refers to the classic sociological study Marienthal: The Sociography of an Unemployed Community, which is devoted to the influence of long-term unemployment on social integration. In both cases, leisure is closely related to work, whose lack can be either a condition for a happy vita contemplativa or an unbearable burden, leading to loss of a sense of meaning in life. The text argues that in the conditions of modernity the idea of leisure is not, as for Aristotle, the opposite of work, but its extension, seamlessly inscribing itself in the modern idea of a vita activa.

References

  1. Adorno T. 2019. Czas wolny, [w:] tegoż, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, tłum. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, s. 257–267.
  2. Arendt H. 2010. Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Wydawnictwo Aletheia.
  3. Aries P. 2011. Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Wydawnictwo Aletheia.
  4. Arystoteles. 2006. Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Arystoteles. 2012. Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  6. Augé M. 2011. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Coulanges F. 1956. The Ancient City: A Study on the Religion, Laws, and Institutions of Greece and Rome, Johns Hopkins University Press.
  8. Elias N. 2017. Esej o czasie, tłum. A. Łobożewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  9. Flacelière R. 1985. Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, tłum. Z. Bobowicz, J. Targalski, Państwowy Instytut Wydawniczy.
  10. Goodale T., Godbey G. 1988. The Evolution of Leisure, Venture Press.
  11. Grazia S. 1962. Of Time, Work, and Leisure, Anchor Books.
  12. Hadot P. 2019. Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, tłum. P. Domański, W. Klenczon, Wydawnictwo Aletheia.
  13. Heidegger M. 2010. Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, V. Klostermann RoteReihe.
  14. Ingarden R. 1987. Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie.
  15. Jahoda M., Lazarsfeld P.F., Zeisel H. 2007. Bezrobotni Marienthalu, tłum. R. Marszałek, Oficyna Naukowa NOMOS.
  16. Jurewicz O., Winniczuk L. 1973. Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  17. Kumaniecki K. 1978. Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  18. Lafargue P. 2007. Prawo do lenistwa, tłum. I. Bibrowska, Red Rat.
  19. Marks K. 1958. Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., tłum. K. Jażdżewski, Książka i Wiedza.
  20. Mann T. 2008. Czarodziejska góra, tłum. J. Kramsztyk, MUZA.
  21. Platon. 2003. Państwo, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk.
  22. Platon. 2005. Uczta, [w:] tegoż, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, s. 29–89.
  23. Riesman D. 1971. Samotny tłum, tłum. J. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  24. Rojek Ch. 1995. Decentring Leisure: Rethinking Leisure Theory, Sage.
  25. Rojek Ch. 2000. Leisure and Culture, Palgrave Macmillan.
  26. Rojek Ch. 2005. Leisure Theory: Principles and Practices, Palgrave Macmillan
  27. Rousseau J.J. 1955. Emil, czyli o wychowaniu, tłum. E. Zieliński, t. 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  28. Safranski R. 2017. Czas. Co czyni z nami i co my cz ynimy z niego, tłum. B. Baran, Czytelnik.
  29. Schlaifer R. 1936. Greek theories of slavery from Homer to Aristotle, „Harvard Studies in Classical Philology”, nr 47, s. 165–204.
  30. Stebbins R. 2020. The Serious Leisure Perspective: A Synthesis, Palgrave Macmillan.
  31. Truszkowska-Wojtkowiak M. 2012. Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis.
  32. Veblen T. 1971. Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel-Zagórska, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  33. Weber M. 2010. Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. B. Baran, P. Miziński, Wydawnictwo Aletheia.
  34. Winniczuk L. 2006. Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  35. Wypustek A. 2007. Życie rodzinne starożytnych Greków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Downloads

Similar Articles

1-10 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.