Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Nr 2(25) (2023): Nieznośna lekkość czasu wolnego

O przymusie pracy i antynomiach wolnego czasu. Relacje między czasem wolnym a pracą na przykładzie kultury antycznej i socjologicznego studium Bezrobotni Marienthalu

Przesłane
7 May 2025
Opublikowane
08-05-2025

Abstrakt

Prowadzenie szczęśliwego i rozumnego życia było dla starożytnych Greków elitarną możliwością i ograniczało się do ludzi wolnych, którzy w przeciwieństwie do niewolników nie musieli pracować, by zapewnić sobie niezbędne do życia środki. W artykule autor rekonstruuje Arystotelesowską ideę czasu wolnego, który wiąże się ze sferą czynności autotelicznych i nieinstrumentalnych, czyli z działaniami niepodporządkowanymi praktycznym imperatywom życia. Samo dysponowanie czasem wolnym, choć dla starożytnych było warunkiem koniecznym, współcześnie okazuje się jednak warunkiem niewystarczającym do prowadzenia roztropnego vita contemplativa.

W tekście podjęto próbę analizy sytuacji, w których nadmiar czasu wolnego staje się problemem, wywołując poczucie beznadziei, bezsensu i życia bezproduktywnie straconego. Autor odwołuje się do klasycznego studium socjologicznego Bezrobotni Marienthalu, poświęconego wpływowi długotrwałego bezrobocia na społeczną integrację, by zilustrować omawiane zjawisko.

Czas wolny w obydwu przypadkach ściśle wiąże się pracą, lecz jej brak może być albo warunkiem szczęśliwego vita contemplativa, albo nieznośnym ciężarem, prowadzącym do utraty sensu życia. W tekście podjęto próbę uzasadnienia, że w warunkach nowoczesności idea czasu wolnego nie jest, jak u Arystotelesa, przeciwieństwem pracy, lecz jej przedłużeniem, bezkolizyjnie wpisując się w nowożytną ideę vita activa.

Bibliografia

  1. Adorno T. 2019. Czas wolny, [w:] tegoż, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, tłum. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, s. 257–267.
  2. Arendt H. 2010. Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Wydawnictwo Aletheia.
  3. Aries P. 2011. Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Wydawnictwo Aletheia.
  4. Arystoteles. 2006. Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Arystoteles. 2012. Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  6. Augé M. 2011. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Coulanges F. 1956. The Ancient City: A Study on the Religion, Laws, and Institutions of Greece and Rome, Johns Hopkins University Press.
  8. Elias N. 2017. Esej o czasie, tłum. A. Łobożewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  9. Flacelière R. 1985. Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, tłum. Z. Bobowicz, J. Targalski, Państwowy Instytut Wydawniczy.
  10. Goodale T., Godbey G. 1988. The Evolution of Leisure, Venture Press.
  11. Grazia S. 1962. Of Time, Work, and Leisure, Anchor Books.
  12. Hadot P. 2019. Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, tłum. P. Domański, W. Klenczon, Wydawnictwo Aletheia.
  13. Heidegger M. 2010. Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, V. Klostermann RoteReihe.
  14. Ingarden R. 1987. Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie.
  15. Jahoda M., Lazarsfeld P.F., Zeisel H. 2007. Bezrobotni Marienthalu, tłum. R. Marszałek, Oficyna Naukowa NOMOS.
  16. Jurewicz O., Winniczuk L. 1973. Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  17. Kumaniecki K. 1978. Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  18. Lafargue P. 2007. Prawo do lenistwa, tłum. I. Bibrowska, Red Rat.
  19. Marks K. 1958. Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., tłum. K. Jażdżewski, Książka i Wiedza.
  20. Mann T. 2008. Czarodziejska góra, tłum. J. Kramsztyk, MUZA.
  21. Platon. 2003. Państwo, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk.
  22. Platon. 2005. Uczta, [w:] tegoż, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, s. 29–89.
  23. Riesman D. 1971. Samotny tłum, tłum. J. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  24. Rojek Ch. 1995. Decentring Leisure: Rethinking Leisure Theory, Sage.
  25. Rojek Ch. 2000. Leisure and Culture, Palgrave Macmillan.
  26. Rojek Ch. 2005. Leisure Theory: Principles and Practices, Palgrave Macmillan
  27. Rousseau J.J. 1955. Emil, czyli o wychowaniu, tłum. E. Zieliński, t. 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  28. Safranski R. 2017. Czas. Co czyni z nami i co my cz ynimy z niego, tłum. B. Baran, Czytelnik.
  29. Schlaifer R. 1936. Greek theories of slavery from Homer to Aristotle, „Harvard Studies in Classical Philology”, nr 47, s. 165–204.
  30. Stebbins R. 2020. The Serious Leisure Perspective: A Synthesis, Palgrave Macmillan.
  31. Truszkowska-Wojtkowiak M. 2012. Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis.
  32. Veblen T. 1971. Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel-Zagórska, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  33. Weber M. 2010. Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. B. Baran, P. Miziński, Wydawnictwo Aletheia.
  34. Winniczuk L. 2006. Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  35. Wypustek A. 2007. Życie rodzinne starożytnych Greków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Downloads

Podobne artykuły

1-10 z 26

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.