O przymusie pracy i antynomiach wolnego czasu. Relacje między czasem wolnym a pracą na przykładzie kultury antycznej i socjologicznego studium Bezrobotni Marienthalu
Tomasz Maślanka – filozof kultury, socjolog i historyk idei; pracuje na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się współczesnymi teoriami kultury, teorią społeczną, intelektualną historią Europy oraz historią idei. Autor oraz współredaktor kilku książek, między innymi Doświadczanie świata. Eseje o myśli Romana Ingardena (2020), Kontrkultura. Źródła i konsekwencje radykalizmu społeczno-kulturowego w perspektywie socjologii kultury (2017), Racjonalność i komunikacja. Filozoficzne podstawy teorii społecznej Jürgena Habermasa (2011), oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Publikował chociażby w „Polish Sociological Review”, „Colloquia Communia”, „Państwie i Społeczeństwie”, „Politei”, „Eidos. A Journal for Philosophy of Culture”, „Teologii Politycznej”, „Sage Studies in International Sociology”, „Kulturze Współczesnej” i „Przeglądzie Humanistycznym”. Czas wolny dzieli między ultramaratony, skialpinizm, wspinaczkę i kolarstwo górskie.
Prowadzenie szczęśliwego i rozumnego życia było dla starożytnych Greków elitarną możliwością i ograniczało się do ludzi wolnych, którzy w przeciwieństwie do niewolników nie musieli pracować, by zapewnić sobie niezbędne do życia środki. W artykule autor rekonstruuje Arystotelesowską ideę czasu wolnego, który wiąże się ze sferą czynności autotelicznych i nieinstrumentalnych, czyli z działaniami niepodporządkowanymi praktycznym imperatywom życia. Samo dysponowanie czasem wolnym, choć dla starożytnych było warunkiem koniecznym, współcześnie okazuje się jednak warunkiem niewystarczającym do prowadzenia roztropnego vita contemplativa.
W tekście podjęto próbę analizy sytuacji, w których nadmiar czasu wolnego staje się problemem, wywołując poczucie beznadziei, bezsensu i życia bezproduktywnie straconego. Autor odwołuje się do klasycznego studium socjologicznego Bezrobotni Marienthalu, poświęconego wpływowi długotrwałego bezrobocia na społeczną integrację, by zilustrować omawiane zjawisko.
Czas wolny w obydwu przypadkach ściśle wiąże się pracą, lecz jej brak może być albo warunkiem szczęśliwego vita contemplativa, albo nieznośnym ciężarem, prowadzącym do utraty sensu życia. W tekście podjęto próbę uzasadnienia, że w warunkach nowoczesności idea czasu wolnego nie jest, jak u Arystotelesa, przeciwieństwem pracy, lecz jej przedłużeniem, bezkolizyjnie wpisując się w nowożytną ideę vita activa.
Bibliografia
Adorno T. 2019. Czas wolny, [w:] tegoż, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, tłum. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, s. 257–267.
Arendt H. 2010. Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Wydawnictwo Aletheia.
Aries P. 2011. Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Wydawnictwo Aletheia.
Arystoteles. 2006. Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Arystoteles. 2012. Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Augé M. 2011. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Coulanges F. 1956. The Ancient City: A Study on the Religion, Laws, and Institutions of Greece and Rome, Johns Hopkins University Press.
Elias N. 2017. Esej o czasie, tłum. A. Łobożewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Flacelière R. 1985. Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, tłum. Z. Bobowicz, J. Targalski, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Goodale T., Godbey G. 1988. The Evolution of Leisure, Venture Press.
Grazia S. 1962. Of Time, Work, and Leisure, Anchor Books.
Hadot P. 2019. Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, tłum. P. Domański, W. Klenczon, Wydawnictwo Aletheia.
Heidegger M. 2010. Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, V. Klostermann RoteReihe.
Ingarden R. 1987. Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie.
Jahoda M., Lazarsfeld P.F., Zeisel H. 2007. Bezrobotni Marienthalu, tłum. R. Marszałek, Oficyna Naukowa NOMOS.
Jurewicz O., Winniczuk L. 1973. Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kumaniecki K. 1978. Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lafargue P. 2007. Prawo do lenistwa, tłum. I. Bibrowska, Red Rat.
Marks K. 1958. Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r., tłum. K. Jażdżewski, Książka i Wiedza.
Mann T. 2008. Czarodziejska góra, tłum. J. Kramsztyk, MUZA.
Platon. 2003. Państwo, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk.
Platon. 2005. Uczta, [w:] tegoż, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, s. 29–89.
Riesman D. 1971. Samotny tłum, tłum. J. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN.