Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Nr 2(25) (2023): Nieznośna lekkość czasu wolnego

Koncepcja komunikacyjnej stratyfikacji społeczeństwa w kontekście miasta – style życia jako kody komunikacji

Przesłane
3 September 2024
Opublikowane
08-05-2025

Abstrakt

Artykuł podejmuje przede wszystkim próbę zastosowania komunikacyjnej stratyfikacji społeczeństwa polskiego ze względu na styl życia do refleksji nad możliwymi strategiami i praktykami projektowymi w przestrzeni miejskiej. Autorzy stawiają tezę, że koncepcja miejskiego stylu życia (Oliveira, Vidal, Ferraz 2020) jest zwyczajnie zbyt ogólna i niewystarczająca do zrozumienia, czym jest miasto z perspektywy architektoniczno-urbanistycznej i społecznej. Również kategoria klasy kreatywnej (Florida 2003) jest nie tyle opisem specyficznego stylu życia, ile przejawem konsumpcyjnie zorientowanych praktyk rynku. W tekście podjęta została zatem próba dopasowania kodów lifestyle’owych (janKomunikant 2012) do różnych obszarów aktywności projektowych w wybranych przestrzeniach miejskich w sposób zorientowany na końcowego odbiorcę w określonej roli społecznej, zakładając przy tym, że społeczeństwo należy rozumieć przede wszystkim jako system komunikacyjnych powiązań (Luhmann 1995). Jak wskazują badacze z grupy badawczej janKomunikant, punktem odniesienia dyferencji stylu życia jest komunikacja społeczna i jej społeczne manifestacje.

Bibliografia

  1. Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M. 2000. Językowy obraz świata i kultura, [w:] Projekt koncepcji badawczej, red. A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 11–44.
  2. Bell R.Q. 1968. A reinterpretation of the direction of effects in studies of socialization, „Psychological Review”, nr 75(2), s. 81–95, https://doi.org/10.1037/h0025583.
  3. Bourdieu P. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, tłum. R. Nice, Harvard University Press.
  4. Braveman P., Gottlieb L. 2014. The social determinants of health: It’s time to consider the causes of the causes, „Public Health Reports”, nr 129(1 Suppl. 2), s. 19–31, https://doi.org/10.1177/00333549141291S206.
  5. Cohen P.N. 2018. The Family: Diversity, Inequality, and Social Change, W.W. Norton & Company.
  6. Diepen A.M. van, Musterd S. 2009. Lifestyles and the city: Connecting daily life to urbanity, „Journal of Housing and the Built Environment”, nr 24(3), s. 331–345, https://doi.org/10.1007/s10901-009-9150-4.
  7. Dietz W.H. 1996. The role of lifestyle in health: The epidemiology and consequences of inactivity, „Proceedings of the Nutrition Society”, nr 55, s. 829–840.
  8. The Everything Manifesto. 2019. The Everything Manifesto: A Thought Experiment for the Next Billion Seconds, Medium, https://medium.com/iam-journal/the-everything-manifesto-a-thought-experiment-for-the-next-billion-seconds-bcd9b9c938dc, dostęp: 4.05.2024.
  9. Fleischer M. 2007. Ogólna teoria komunikacji, [tłum. M. Burnecka, M. Fleischer], Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  10. Fleischer M. 2010. Communication design, cz yli projektowanie komunikacji, Primum Verbum.
  11. Fleischer M. 2012. Typologia komunikacji, Wydawnictwo Primum Verbum.
  12. Florida R. 2003. Cities and the creative class, „City & Community”, nr 2(1), s. 3–19, https://doi.org/10.1111/1540-6040.00034.
  13. Frascara J. 2022. Revisiting “Graphic design: fine art or social science?” – the question of quality in communication design, „She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation”, nr 8(2), s. 270–288, https://doi.org/10.1016/j.sheji.2022.05.002.
  14. Gehl J. 2009. Życie między budynkami: użytkowanie przestrzeni publicznych, tłum. M.A. Urbańska, Wydawnictwo Ram.
  15. Glanz K., Rimer B.K., Viswanath K., red. 2015. Health Behavior: Theory, Research, and Practice, Jossey-Bass–Wiley.
  16. Głażewski M. 2009. Teoria systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna – między metafizyką a metabiologią, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 39–55.
  17. Hägerstrand T. 1982. The impact of social organization and environment upon the time-use of individuals and households, [w:] Internal Structure of the City. Readings on Urban Form, Growth and Policy, red. L.S. Bourne, Oxford University Press, s. 118–123.
  18. janKomunikant [Bednorz M., Fleischer M., Grech M., Siemes A., Wszołek M.]. 2012. Style życia w komunikacji. Komunikacyjna stratyfikacja społeczeństwa polskiego, Libron.
  19. Larson J.R., Foster-Fishman P.G., Keys C.B. 1994. Discussion of shared and unshared information in decision-making groups, „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 67(3), s. 446–461, https://doi.org/10.1037/00223514.67.3.446.
  20. Lazer W. 1963. Life style concepts and marketing, [w:] Towards Scientific Marketing, red. S.A. Greyser, American Marketing Association, s. 140–151.
  21. Lufkin S., Thomas M.P., Kaufmann V., Rey E. 2018. Linking spatial characteristics to residential lifestyles: A framework for analysing the hospitality potential of urban and architectural designs, „Journal of Urban Research”, https://doi.org/10.4000/articulo.3498.
  22. Luger K. 1992. Freizeitmuster und Lebensstile. Empirische Analysen zu Freizeitverhalten, expressiver Ungleichheit und Lebensqualitat in Westdeutschland, [s.n.].
  23. Luhmann N. 1995. Social Systems, tłum. J. Bednarz Jr., D. Baecker, Stanford University Press.
  24. Luhmann N. 1996. On the scientific context of the concept of communication, „Social Science Information”, nr 35(2), s. 257–267, https://doi.org/10.1177/053901896035002005.
  25. Mace R. 1997. What Is Universal Design, The Center for Universal Design at North Carolina State University.
  26. Maffesoli M. 1996. The Contemplation of the World: Figures of Community Style, tłum. S. Emanuel, University of Minnesota Press.
  27. Maison D., Noga-Bogomilski A., red. 2007. Badania marketingowe: od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  28. Maturana H.R., Varela F.J. 1987. The Tree of Knowledge: The Biological Roots of Human Understanding, New Science Library–Shambhala Publications.
  29. Matuszek K.C. 2017. Niklasa Luhmana socjologia bez człowieka, Księgarnia Akademicka.
  30. OHCHR Report. 2018. United Nations Human Rights Report 2018, https://www.ohchr.org/Documents/Publications/OHCHRreport2018.pdf, dostęp: 20.05.2024.
  31. Oliveira G.M., Vidal D.G., Ferraz M.P. 2020. Urban lifestyles and consumption patterns, [w:] Sustainable Cities and Communities: Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals, red. W. Leal Filho, A. Marisa Azul, L. Brandli, P. Gökçin Özuyar, T. Wall, Springer, s. 851–860, https://doi.org/10.1007/978-3-319-95717-3_54.
  32. Siciński A., red. 1988. Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  33. Siemes A. 2020. Transformation design w kontekście projektowania komunikacji i badań normalności, Libron.
  34. Sobel M.E. 1981. Lifestyle and Social Structure: Concepts, Definitions, Analysis, Academic Press Inc.
  35. Sommer B., Welzer H. 2015. Transformation design: A social-ecological perspective, [w:] Transformation Design: Perspectives on a New Design Attitude, red. W. Jonas, S. Zerwas, K. von Anshelm, Birkhäuser, s. 188–201, https://doi.org/10.1515/9783035606539-015.
  36. Taubert P. 2006. Lebensstile und Mediennutzung. Theoretische Grundlagen und empirische Umsetzung, Martin Meidenbauer Verlagsbuchhandlung.
  37. Veal A.J. 2019. Leisure and the Future, Routledge.
  38. Watts N. i in. 2020. The 2020 report of The Lancet Countdown on health and climate change: Responding to converging crises, „The Lancet”, nr 397(10269), s. 129–170.
  39. Wirth L. 1938. Urbanism as a way of life, „American Journal of Sociology”, nr 44(1), s. 1–24, https://doi.org/10.1086/217913.
  40. Wszołek M. 2017. Styl życia w komunikacji społeczeństwa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 313, s. 187–197.
  41. Wszołek M. 2019. Do czego służą opakowania – dwa wymiary funkcji w projektowaniu opakowań, „Studia Ekonomiczne”, nr 380, s. 140–160.
  42. Wszołek M. 2022. The city as a packaging for social communication, [w:] Cities in a Changing World: Questions of Culture, Climate and Design, AMPS, s. 158–171, https://www.researchgate.net/publication/358692578_THE_CITY_AS_A_PACKAGING_FOR_SOCIAL_COMMUNICATION, dostęp: 20.05.2024.
  43. Zukin S. 1998. Urban lifestyles: Diversity and standardisation in spaces of consumption, „Urban Studies”, nr 35(5–6), s. 825–839, https://doi.org/10.1080/0042098984574.

Downloads

Podobne artykuły

1-10 z 45

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora