Artykuły
Nr 2(5) (2013): Postsekularyzmy
Ortodoksja refleksyjna. Problem postsekularyzmu w świetle teorii systemów społecznych
Abstrakt
Czy ortodoksja religijna i refleksyjność wykluczają się nawzajem? W pracy niniejszej zadaję pytanie o postsekularną refleksyjność wiary. W tym kontekście kluczowa okazuje się kwestia funkcjonowania wiary jako symbolicznie zgeneralizowanego medium komunikacji. Analizuję związane z tym problemy teoretyczne oraz dylematy religijności: ortodoksja a heterodoksja, spójna tożsamość osobowa a komplementarna rola społeczna. Artykuł rozpoczyna się od zdefiniowania postsekularyzmu na podstawie analiz Habermasa, Bergera i Casanovy jako zmiany świadomości społecznej polegającej na przejściu od postaw naiwnych w odniesieniu do religii do postaw refleksyjnych. Następnie referuję główne tezy teorii sekularyzacji na gruncie Luhmannowskiej teorii systemów społecznych, wyodrębniając dwa powiązane ze sobą poziomy: dyferencjacji funkcjonalnej nowoczesnego społeczeństwa oraz indywidualizmu. Na koniec przedstawiam kilka uwag na temat stosunku Luhmanna do religii.
Bibliografia
- Benedykt XVI. 2006. Glaube, Vernunft und Universität. Erinnerungen und Reflexionen. http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/speeches/2006/september/documents; dostęp: 21.02.2013.
- Benedykt XVI. 2012. Serce rozumne. Refleksje na temat podstaw prawa, „Horyzonty Polityki” 2012, nr 3(4), s. 13–20.
- Berger P.L. 1999. The Desecularization of the World: A Global Overview, [w:] The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics, red. P.L. Berger, Ethics and Public Policy Centre, Washington, D.C., s. 1–18.
- Berger P.L. 2005. Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, NOMOS, Kraków.
- Casanova J. 1984. The Politics of the Religious Revival, „Telos” 1984, nr 59, s. 3–33.
- Casanova J. 2005. Religie publiczne w nowoczesnym świecie, NOMOS, Kraków.
- Davie G. 1994. Religion in Britain since 1945: Believing without Belonging, Oxford University Press, Oxford.
- Davie G. 1999. Europe: The Exception That Proves the Rule?, [w:] The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics, red. P.L. Berger, Ethics and Public Policy Centre, Washington, D.C., s. 65–84.
- Habermas J., Luhmann N. red. 1971, Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Habermas J. 2000. Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Universitas, Kraków.
- Habermas J. 2002. Glauben und Wissen. „Dialog” 2002, nr 1, s. 63–74.
- Habermas J. 2008. Notes on a Post-Secular Society. http://print.signandsight.com/features/ 1714.html; dostęp: 17.01.2013.
- Ingelhart R., Pippa N. 2006. Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, NOMOS, Kraków.
- Jan Paweł II. 1981. Laborem exercens, Watykan.
- Jan Paweł II. 1987. Sollicitudo rei socialis, Watykan.
- Kepel G. 1991. La Revanche de Dieu. Chrétiens, juifs et musulmans à la reconquête du monde, Seuil, Paris.
- Kurowski M. 2011. Socjologiczne opętanie, „Stan Rzeczy” 2011, nr 1(1), s. 48–63.
- Luckmann T. 1996. Niewidzialna religia, NOMOS, Kraków.
- Luhmann N. 1977. Funktion der Religion, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Luhmann N. 1984. Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Luhmann N. 1997. Die Gesellschaft der Gesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Luhmann N. 2000. Die Religion der Gesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Luhmann N. 2000b. Das Medium der Religion. Eine soziologische Betrachtung űber Gott und die Seelen, „Soziale Systeme“ 2000, nr 6, s. 39–51.
- Luhmann N. 2008. Soziologische Aufklärung 6. Die Soziologie und der Mensch, VS Verlag, Wiesbaden.
- Mariański J. 2011. Katolicyzm polski – ciągłość i zmiana. Studium socjologiczne, WAM, Kraków.
- Olearnik P. 2012. Poland: a Case-Study in Secularization, „Horyzonty Polityki” 2012, nr 3(5), s. 103–130.
- Taylor Ch. 2007. A Secular Age, Harvard University Press, Harvard.
- Weigel G. 1999. Roman Catholicism in the Age of John Paul II, [w:] The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics, red. P.L. Berger, Ethics and Public Policy Centre, Washington, D.C., s. 19–36.
- Weigel G. 2013. Evangelical Catholicism: Deep Reform in the 21st Century Church, Basic Books, New York."
Downloads
Download data is not yet available.