Artykuły
Nr 2(5) (2013): Postsekularyzmy
Między naturalizmem a religią. O idei społeczeństwa postsekularnego w myśli Jürgena Habermasa
Abstrakt
Niniejszy tekst pomyślany jest jako wprowadzenie do poglądów Habermasa w kwestii wzajemnych relacji rozumu i wiary oraz idei społeczeństwa postsekularnego. Ma on na celu przedstawienie najważniejszych argumentów autora Teorii działania komunikacyjnego oraz uchwycenie ewentualnych trudności w proponowanym przez Habermasa podejściu. Zdaniem niemieckiego myśliciela sekularyzacja nie prowadzi do osłabienia religii, a wzrost ważności religii nie zagraża procesowi sekularyzacji. Autor zatem, uwzględniając fakt istnienia religii i wiedzy naukowej, światopoglądu religijnego i światopoglądu laickiego, próbuje znaleźć, w ramach swojej teorii deliberatywnego państwa prawa, wspólną płaszczyznę do dialogu między nimi. Jest nią zdrowy rozsądek (common sense), który pełni w jego teorii społeczeństwa postsekulanego rolę mediatora między nauką a religią.
Bibliografia
- Bhargava R. red. 1998. Secularism and its Critics, Oxford University Press, Delhi.
- Habermas J. 2003. Przyszłość natury ludzkiej, tłum. M. Łukasiewicz, Scholar, Warszawa.
- Habermas J. 2005. Faktyczność i obowiązywanie, tłum. A. Romaniuk, R. Marszałek, Scholar, Warszawa.
- Habermas J. 2009. Europe: The Faltering Project, Polity Press, Cambridge, Malden.
- Habermas J. 2012. Między naturalizmem a religią, tłum. M. Pańków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Habermas J. et al., 2010. An Awareness of What is Missing: Faith and Reason in a Post-Secular Age, Polity Press, Cambridge, Malden.
- Habermas J. Notes on a post secular society w: http://www.signandsight.com/features/1714.html; dostęp: 21.02.2013.
- Ratzinger J., Habermas, J. 2006. Dialectics of Secularization: On Reason and Religion, Ignatius Press, San Francisco.
- Veer van der P., Lehmann H. red. 1999. Nation and Religion: Perspectives on Europe and Asia, Princeton University Press, Princeton.
- Warner M. et al., red. 2010. Varieties of Secularism in a Secular age. Harvard University Press, Cambridge–London.
Downloads
Download data is not yet available.