Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 1(8) (2015): Symbols

Symbol and Signum. A Contribution to the Critique of the Theory of Religious Symbol

  • Paweł Grad
DOI
https://doi.org/10.51196/srz.8.16
Submitted
June 23, 2020
Published
2015-04-01

Abstract

The paper contains a critique of the postromantic theory of religious symbol. A main claim of the paper is that the notion of „religious symbol” is a compensatory nation, which serves to absorb the costs of the secularization process. This claim is supported by an outline of the original semiotics of religious language from works of St. Augustine. In accordance with this semiotics the religious language is (1) semantically defined, (2) syntactically coherent and (3) used in the pragmatic context of religious discipline. This features distinguish the religious language from the system of romantic symbols, which have the undefined meaning, constitute the loose structure and are used in the coercion-free pragmatic context. There is one reason both for the fact that postromantic „symbol” is an important notion of the modern religious discourse and the fact that „symbol” unfits to describe the original religious experience: „symbol” bases on the redefinition of original structure of religious language.

References

  1. Assmann J. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. A. Kryczyńska-Pham, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  2. Augustyn. 1961. De Magistro liber unus, Hoelder-Pichler-Tempsky, Wien.
  3. Augustyn. 1969. Sermo de disciplina christiana, [w:] tegoż, Sancti Aurelii Augustini De fide rerum invisibilium; Enchiridion ad Laurentium de fide et spe et caritate; De catechizandis rudibus; Sermo ad catechumenos de symbolo; Sermo de disciplina christiana; Sermo de utilitate ieiunii; Sermo de excidio urbis Romae; De haeresibus, Brepols, Turnholtum, s. 203–224.
  4. Augustyn. 1989. De doctrina christiana, O nauce chrześcijańskiej, tłum. J. Sulowski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
  5. Augustyn. 1999. O nauczycielu, tłum. J. Modrzejewski, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, tłum. RA. Świderków i inni, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 421–485.
  6. Blumenberg H. 2009. Praca nad mitem, tłum. K. Najdek, M. Herer, Z. Zwoliński, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  7. Congar Y.M.J. 1960. „Traditio” und „Sacra doctrina” bei Thomas von Aquin, [w:] Kirche und Überlieferung, red. J. Betz und H. Fries, Herder, Freiburg-Basel-Wien, s. 170–210.
  8. Eco U. 1999. Tryb symboliczny, [w:] tegoż, Czytanie świata, tłum. M. Woźniak, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 137–205.
  9. Eco U. 2006. Sztuka i piękno w średniowieczu, tłum. M. Kimula, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  10. Eliade M. 1998. Obrazy i symbole, tłum. M. i P. Rodakowie, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  11. Gadamer H.-G. 2007. Prawda i metoda, tłum. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  12. Habermas J. 2007. Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Universitas, Kraków.
  13. Hegel G.W.F. 1999. Najstarszy program systemu niemieckiego idealizmu, [w:] tegoż, Pisma wczesne z filozofii religii, tłum. G. Sowiński, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 275–277.
  14. Heidegger M. 2007. Bycie i czas, tłum. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  15. Jung C.G. 1954. Über dei Archetypen des kollekitven Unbewussten, [w:] tegoż, Von den wurzeln des Bewusstseins; Studein über den Archetypus, Rascher-Verlag, Zürich, s. 3–36.
  16. Jackson B.D. 1969. The Theory of Signs in St. Augustines De Doctrina Christiana, „Revue des études augustiniennes” 1969, nr 15, s. 9–49.
  17. Kant I. 2004. Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  18. Ladner G.B. 1979. Medieval and Modern Understanding of Symbolism. A Comparison, „Speculum. Journal of Medieval Studies” 1979, vol. 54, nr 2, s. 223–256.
  19. Löwith K. 2001. Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, tłum. S. Gromadzki, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  20. Lubac de H. 1997. Słowo Boga w historii człowieka, tłum. B. Czarnomorska, Wydawnictwo M, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  21. Lubac de H. 2000. Medieval Exegesis. The Four Senses of Scripture, t. 2, tłum. E.M. Macierowski, Wm. B. Eerdmans Publishing Co., Michigan.
  22. Luhmann N. 1998. Funkcja religii, tłum. D. Motak, Nomos, Kraków.
  23. Lurker M. 1994. Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, tłum. R. Wojnakowski, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  24. McInerny R. 1996. Aquinas and analogy, Catholic Univeristy of America Press, Washington.
  25. Morris C. W. 1944. Foundations of Theory of Signs, The University of Chicago Press, Chicago.
  26. Piotr Lombard 1971. Sententiae in IV Libris Distinctae, t. I, Editiones Collegii S. Bonaventurae Ad Claras Aquas, Grottaferrata.
  27. Press G.A. 1984. ‘Doctrina’ in Augustine’s De doctrina christiana, „Philisophy and Rhetoric” 1984, nr 2, s. 98–120.
  28. Ratzinger J. 2011. O pojęciu sakramentu, [w:] J. Ratzinger, Sacrament i misterium. Teologia liturgii, tłum. A. Głos, Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny, Wydawnictwo AA, Kraków.
  29. Ricoeur P. 1985a. „Symbol daje do myślenia”, tłum. S. Cichowicz, [w:] tegoż, Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, tłum. RE. Bieńkowska i inni, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, s. 58–75.
  30. Ricoeur P. 1985b. Hermeneutyka symboli a refleksja filozoficzna – I, tłum. H. Bortnowska, [w:] tegoż, Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, tłum. E. Bieńkowska i inni, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, s. 76–104.
  31. Ricoeur P. 1985c. Hermeneutyka symboli a refleksja filozoficzna – II, tłum. J. Skoczylas, [w:] P. Ricoeur, Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, tłum. E. Bieńkowska i inni, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, s.105–123.
  32. Ricoeur P. 2008. O interpretacji. Esej o Freudzie, tłum. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa.
  33. Rorty R. 2009. Przygodność, ironia, solidarność, tłum. W.J. Popowski, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  34. Schelling F.W. 1983. Filozofia sztuki, tłum. K. Krzemieniowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  35. Simone R. 1973. Semiotyka augustyńska, w: Studia z historii semiotyki, red. J. Sulowski, t. 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 15–42.
  36. Spaemann R., Löw R. 2008. Cele naturalne. Dzieje i ponowne odkrycie myślenia teleologicznego, tłum. A. Półtawski, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  37. Sulowski J. 1989. Przedmowa, [w:] Augustyn, De doctrina christiana, O nauce chrześcijańskiej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, s. V–XXXI.
  38. Tillich P. 1966. Symbol und Wirklichkeit, Vandenhoeck and Ruprecht Verlag, Göttingen.
  39. Tillich P. 1994. Symbolizm religijny, [w:] tegoż, Pytanie o Nieuwarunkowane. Pisma z filozofii religii, tłum. J. Zychowicz, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 135–211.
  40. Todorov T. 2011. Teorie symbolu, tłum. T. Stróżyński, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.
  41. Tomasz z Akwinu. 1929. Scriptum super Libros Sententiarum, tom I, Lethielleux, Paris.
  42. Tomasz z Akwinu. 1948. Summa Theologiae, Marietti, Romae.
  43. Torrell J.-P. 2005. Koncepcja wiedzy teologicznej według św. Tomasza i pierwszych tomistów, tłum. A. Kuryś, [w:] Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, red. M. Paluch, tłum. Z. Bomert, A. Kuryś, P. Lichacz, Instytut Tomistyczny, Wydawnictwo Antyk, Warszawa, Kęty, s. 57–135.

Downloads

Download data is not yet available.