Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 1(4) (2013): The State of Art

Bits, Viruses, Networks. Three Cases of Polish New Art: Lisek/Brzeziński/Janicki

  • Agnieszka Jelewska
DOI
https://doi.org/10.51196/srz.4.8
Submitted
June 10, 2020
Published
2013-04-01

Abstract

The article discusses three cases study from new Polish media art field (Robert B. Lisek, Michał Brzeziński, Paweł Janicki) in the context of sociocultural changes connected with development of both network society systems and science including information theory, quantum physics, biology and philosophy. Text points out the art projects that have critical aim and destabilize common communicational, scientific and cultural schema. In this new artistic practice there is a strong feedback between creativity and scientific theories as well as new technological devices.  

References

  1. Agamben G. 2003. The Open: Man and Animal, tłum. K. Attell, Stanford University Press, California.
  2. Brzeziński M. 2011a. Michał Brzeziński: FAKE ART, katalog wystawy, BWA, Nowy Sącz.
  3. Brzeziński M. 2011b. Zoe, Bios… IT = Interfejs Transgatunkowy, http://www.brzezinski.zdnet.pl/michal-brzezinski/education-practice/discussions-and-criticism/it-interfejs-transgatunkowy; dostęp: 06.06.2012.
  4. Brzeziński M. 2012. Afekt: Komunikacja transgatunkowa, czyli biosztuka z perspektywy egzotyki. http://www.brzezinski.zdnet.pl/michal-brzezinski/education-practice/discussions-and-criticism/kominikacja-transgatunkowa-czyli-biosztuka-z-perspektywy-egzoetyki; dostęp: 06.06.2012.
  5. Castells M. 2011. Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. Deleuze G., Guattari F. 1987. A Thousand Plateaus, Capitalism and Schizofrenia, tłum. B. Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  7. Janicki P. 2003. Ping Melody: ideological undercurrent, http://paweljanicki.jp/pingmelody_ideologicalundercurrent_en.html; dostęp: 27.07.2012.
  8. Jelewska A. 2012. Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  9. Kurzweil R. 2006. The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology, Penguin Books, London–New York.
  10. Lisek R.B. 2008. Spectrum. http://lisek.art.pl/gespenst.html; dostęp: 07.08.2012.
  11. Loewestein W.R. 1999. The Touchstone of Life: Molecular Information, Cell Communication, and the Foundation of Life, Oxford University Press, New York–Oxford.
  12. Manovich L. 2008. Software Takes Command. http://lab.softwarestudies.com/2008/11/softbook.html; dostęp: 05.01.2012.
  13. Parikka J. 2010. Insect Media: An Archaeology of Animals and Technology, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  14. Shannon C. 1993. Collected Papers, IEEE Press, New York.
  15. Shrödinger E. 1998. Czym jest życie oraz Umysł i materia. Szkice autobiograficzne, tłum. S. Amsterdamski, Prószyński i Ska, Warszawa.
  16. Simondon G. 2011. On the Mode of Existence of Technical Objects, tłum. N. Mellamphy, D. Mellamphy, „Deleuze Studies” 2011, vol. 5.
  17. Wheeler J.A. 1994. At Home in the Universe, American Institute of Physics, New York.
  18. Wilson S. 2003. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, The MIT Press, Cambridge.
  19. Wilson S. 2010. Art + Science Now, Thames and Hudson, New York.
  20. Zielinski S. 2010. Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.