Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 1(22) (2022): The Return of Metaphysics

The New Allusiveness and the Simulation of Metaphysics: A Hypermodern Experience from the Café Forgot Circle

DOI
https://doi.org/10.51196/srz.22.15
Submitted
July 31, 2022
Published
2022-12-31

Abstract

Classical metaphysics is no longer a credible basis for the practice of philosophy. Nevertheless, it is sometimes present in the form of aesthetic references. By evoking a specific vision of the world and values, it can shape the experience.

This article describes a phenomenon that the author calls the “New Allusiveness and the Simulation of Metaphysics.” Starting from empirical observation of youth fashion as presented on Instagram, the author draws attention to the ambivalent attitude of female artists towards metaphysicality. Their attitude appears to rely on an affirmative evocation with the simultaneous impression of fear or of the grotesque. Starting from the perspective of the cultural logic of hypermodernism, the author sees the need for a new kind of relationship to the values associated with modernism and postmodernism. The author notes that there has been a change in attitudes to irony and a lack of interest in depth. These have been replaced with a sense of hope, with faith, presupposition, and the possibility of meaning and order; however, being kept at a distance and lined with cynicism, they take on a simulacral character.

References

  1. Augé M. 2012. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, Aletheia.
  2. Boym S. 2001. The Future of Nostalgia, Basic Books.
  3. Buckley Ch., Clark H. 2017. Fashion and Everyday Life, Bloomsbury Publishing.
  4. Certeau M. de. 2008. Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  5. Chymkowski R. 2018. Co po postmodernizmie? Derrida i nietożsamość, „Edukacja Filozoficzna”, nr 66, s. 119–142.
  6. Deleuze G., Guattari F. 2015. Tysiąc plateau, tłum. J. Bednarek, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
  7. English B. 2013. A Cultural History of Fashion in the 20th and 21st Centuries, Bloomsbury Academics.
  8. Eshelman R. 2008. Performatism or the End of Postmodernity, The Davis Group Publishers.
  9. Fisher M. 2016. The Weird And The Eerie, Repeater Books.
  10. Hjarvard S. 2016. Mediatization and the Changing Authority of Religion, „Media, Culture & Society”, nr 38, s. 1–10.
  11. Grondin J. 2021. Piękno metafizyki, tłum. M. Marczak, Państwowy Instytut Wydawniczy.
  12. Jameson F. 2011. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. M. Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  13. Jay M. 2008. Pieśnie doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, tłum. A. Rejniak-Majewska, Universitas.
  14. Jurgenson N. 2021. Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, tłum. Ł. Zaremba, Karakter.
  15. Kasia K. 2019. Doświadczenie estetyczne i wspólnota spektaklu, Universitas.
  16. Korwin-Piotrowska D. 2019. Wokół kategorii metaxú. Doświadczanie i wytwarzanie międzyludzkiego pogranicza za pomocą języka, „Tematy i Konteksty”, nr 9, s. 54–69.
  17. Lorenc I. 2006. O możliwości słabej ontologii. Od Baudrillarda do Vattima, „Sztuka i Filozofia”, nr 29, s. 56–61.
  18. Lipovetsky G. 2005. Hypermodern Times, tłum. A. Brown, Politic Press.
  19. Lipovetsky G. 2009. The Empire of Fashion: Dressing Modern Democracy, Yale University Press.
  20. Lyotard J.F. 1998. Postmodernizm dla dzieci, tłum. J. Migasiński, Fundacja Aletheia.
  21. Quintana-Paz M.Á. 2018. Post-Truth as a Feature of Hypermodern Times, „Edukacja Filozoficzna”, nr 66, s. 143–161.
  22. Sedgwick P.R. 2019. Hypermodernity and Visuality (Critical Perspectives on Theory, Culture and Politics), Rowman & Littlefield Publishers, e-book.
  23. Trepczyński M. 2013. Człowiek hipermodernizmu, „Edukacja Filozoficzna”, nr 56, s. 171–184.
  24. Trepczyński M. 2018. Hypermodernism as Deceleration, Re-stabilisation and Reconciliation, „Edukacja Filozoficzna”, nr 66, s. 163–184.
  25. Trepczyński M., Zakrzewski W. 2012. Hipermodernizm? – perspektywy po-modernistyczne i po-postmodernistyczne, [w:] Refleksje na temat ponowoczesności, red. M. Lubecki, Wydawnictwo Libron, Kraków, s. 77–115.
  26. Toth J. 2010. The Passing of Postmodernism, Sunny Press.
  27. Vattimo G. 2006. Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Universitas.
  28. Weber M. 2002. Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, PWN.
  29. Žižek S. 2009. Kruchy absolut, tłum. M. Kropiwnicki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  30. https://www.instagram.com/cafe_forgot/; dostęp: 30.06.2021.
  31. https://www.instagram.com/ebonnymunro/; dostęp: 30.06.2021.
  32. https://www.instagram.com/_cruosia_/; dostęp: 30.06.2021.
  33. https://www.instagram.com/rebekahkosonenbide/; dostęp: 30.06.2021.
  34. https://www.instagram.com/daddybearsmood/; dostęp: 30.06.2021.
  35. https://www.instagram.com/quin_xu/; dostęp: 30.06.2021.
  36. https://www.instagram.com/polyhedron.studio/; dostęp: 30.06.2021.
  37. https://www.instagram.com/nao_now/; dostęp: 30.06.2021.
  38. https://www.instagram.com/kristinmallison/; dostęp: 30.06.2021.
  39. https://www.instagram.com/candy.mntn/; dostęp: 30.06.2021.
  40. https://www.instagram.com/sklep.galeriakarowa/; dostęp: 30.06.2021.
  41. http://ozkultura.pl/wpis/175/3; dostęp: 30.06.2021.
  42. https://www.e-flux.com/journal/61/61000/the-new-depthiness/; dostęp: 30.06.2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.