Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Nr 1(4) (2013): Stan sztuki

Bity, wirusy, sieci. Trzy przypadki polskiej sztuki najnowszej: Lisek/Brzeziński/Janicki

  • Agnieszka Jelewska
DOI
https://doi.org/10.51196/srz.4.8
Przesłane
10 czerwca 2020
Opublikowane
01-04-2013

Abstrakt

Artykuł omawia trzy przypadki (case study) najnowszej polskiej sztuki medialnej (Robert B. Lisek, Michał Brzeziński, Paweł Janicki) w kontekście przemian kulturowo-społecznych związanych z rozwijaniem się systemów społeczeństwa sieci, jak też nauki, w tym teorii informacji, fizyki kwantowej, biologii i filozofii. Tekst wskazuje na sztukę, która ma funkcję krytyczną i destabilizującą zastane schematy komunikacyjne, naukowe i kulturowe. W tej nowej praktyce artystycznej dochodzi bowiem do silnego sprzężenia pomiędzy działalnością twórczą oraz teoriami naukowymi i nowymi narzędziami technologicznymi.

Bibliografia

  1. Agamben G. 2003. The Open: Man and Animal, tłum. K. Attell, Stanford University Press, California.
  2. Brzeziński M. 2011a. Michał Brzeziński: FAKE ART, katalog wystawy, BWA, Nowy Sącz.
  3. Brzeziński M. 2011b. Zoe, Bios… IT = Interfejs Transgatunkowy, http://www.brzezinski.zdnet.pl/michal-brzezinski/education-practice/discussions-and-criticism/it-interfejs-transgatunkowy; dostęp: 06.06.2012.
  4. Brzeziński M. 2012. Afekt: Komunikacja transgatunkowa, czyli biosztuka z perspektywy egzotyki. http://www.brzezinski.zdnet.pl/michal-brzezinski/education-practice/discussions-and-criticism/kominikacja-transgatunkowa-czyli-biosztuka-z-perspektywy-egzoetyki; dostęp: 06.06.2012.
  5. Castells M. 2011. Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. Deleuze G., Guattari F. 1987. A Thousand Plateaus, Capitalism and Schizofrenia, tłum. B. Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  7. Janicki P. 2003. Ping Melody: ideological undercurrent, http://paweljanicki.jp/pingmelody_ideologicalundercurrent_en.html; dostęp: 27.07.2012.
  8. Jelewska A. 2012. Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  9. Kurzweil R. 2006. The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology, Penguin Books, London–New York.
  10. Lisek R.B. 2008. Spectrum. http://lisek.art.pl/gespenst.html; dostęp: 07.08.2012.
  11. Loewestein W.R. 1999. The Touchstone of Life: Molecular Information, Cell Communication, and the Foundation of Life, Oxford University Press, New York–Oxford.
  12. Manovich L. 2008. Software Takes Command. http://lab.softwarestudies.com/2008/11/softbook.html; dostęp: 05.01.2012.
  13. Parikka J. 2010. Insect Media: An Archaeology of Animals and Technology, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  14. Shannon C. 1993. Collected Papers, IEEE Press, New York.
  15. Shrödinger E. 1998. Czym jest życie oraz Umysł i materia. Szkice autobiograficzne, tłum. S. Amsterdamski, Prószyński i Ska, Warszawa.
  16. Simondon G. 2011. On the Mode of Existence of Technical Objects, tłum. N. Mellamphy, D. Mellamphy, „Deleuze Studies” 2011, vol. 5.
  17. Wheeler J.A. 1994. At Home in the Universe, American Institute of Physics, New York.
  18. Wilson S. 2003. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, The MIT Press, Cambridge.
  19. Wilson S. 2010. Art + Science Now, Thames and Hudson, New York.
  20. Zielinski S. 2010. Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Downloads

Download data is not yet available.