logo

Category

blog

Nowakowska: W poszukiwaniu wspólnej pamięci

Żyjemy w epoce upamiętniania, jak stwierdził Pierre Norra. A socjolodzy żyją w epoce badań owych upamiętnień. Praca Krzysztofa Malickiego jest jedną z wielu pozycji dotyczących pamięci i upamiętniania, które pojawiły się ostatnio na rynku wydawniczym. Tym razem mamy szansę poznać analizę dotyczącą pamięci regionalnej.
Czytaj dalej
Stan Rzeczy numer 2

Sokulski: Filozofia polskiego romantyzmu Andrzeja Walickego

Andrzej Walicki Filozofia polskiego romantyzmu Michał Sokulski Uniwersytet Szczeciński Andrzej Walicki należy do klasyków nie tylko polskiej, ale i światowej humanistyki. Jego książki ukazały się w  językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, japońskim, rosyjskim, ukraińskim i  litewskim. Spośród wielu wyróżnień szczególne znaczenie ma przyznana mu w 1998 r. nagroda im. Eugenia Balzan
Czytaj dalej

Karkowska: Pamięć GUŁagu czy pamięć o GUŁagu?

Liczne opracowania, zbiory dokumentów czy wspomnienia dotyczące obozów pracy w ZSRR, nazywanych GUŁagiem, najczęściej mają na celu przedstawienie samego systemu łagrów powstałych niedługo po rewolucji październikowej w Rosji i ukazanie losów ludzi, przymuszanych do wycieńczającej, niewolniczej pracy. Ten obraz i ta konwencja (...) powoli przestają jednak wystarczać.
Czytaj dalej

Jędrzejczak: Nieodzowność konserwatyzmu

„Nieodzowność konserwatyzmu” to ładny tytuł. Ma w sobie coś staroświeckiego (ta nieodzowność!), ma w sobie jasną deklarację ideową, ma w sobie inteligencki sznyt. Tomasz Merta nadał go esejowi, którym w 1997 roku odpowiadał Timothy’emu Snyderowi, negującemu istnienie polskiego konserwatyzmu po ‘89 roku.
Czytaj dalej

Nowak: Słowo jak zakurzony obraz

Odkrycie ducha to do dziś „kultowe” dzieło europejskiej humanistyki. I choć jego autor, Bruno Snell (1896–1986), niemiecki filolog klasyczny, napisał je w połowie XX wieku, to do Polski trafiło dopiero teraz dzięki wydawnictwu Aletheia.
Czytaj dalej

Głowacka-Grajper: Pamięć i uznanie

Sławomir Kapralski podjął się bardzo trudnego zadania – zrekonstruowania tożsamości, o której nie wiadomo, czy jest właśnie kształtowana, czy w ogóle istnieje, czy też istnieje od dawna, lecz jest niezrozumiała na gruncie kultury i nauki europejskiej. Romowie od wieków zarówno fascynują, jak i wprawiają w konsternację europejskie społeczeństwa.
Czytaj dalej

Michalak: Sokrates najeżony

Na początku lat 90. Alexander Nehamas został zaproszony do wygłoszenia serii wykładów w ramach prestiżowego cyklu Sather Classical Lectures, który od sześciu dekad owocuje wnikliwymi studiami nad światem antyku.
Czytaj dalej
Stan Rzeczy 02

Pawłowski: Skutki rozczarowania światem

Skutki rozczarowania światem Łukasz Pawłowski Uniwersytet Warszawski /// Bronisław Baczko. Rousseau: Samotność i wspólnota Osobliwe zjawisko! Jedyne wprost w naszej literaturze, a nawet sądzę, we wszystkich literaturach świata. Ten włóczęga, próżniak, samouk […] występuje pierwszy raz jako autor mając pod czterdziestkę, pisze w ciągu dziesięciu lat i wśród nieustannych prawie cierpień fizycznych trzy czy cztery
Czytaj dalej

Kołodziejska: Wiele twarzy sekularyzmu

Autorzy tekstów zamieszczonych w zbiorze "Rethinking Secularism" mierzą się z tradycyjnym rozumieniem sekularyzmu jako uniwersalnego zjawiska będącego logicznym następstwem procesów globalizacji i modernizacji. Ich celem jest pokazanie, że tak jak nie ma na świecie jednej religii, lecz ich wielość, tak nie można mówić o jednym sekularyzmie.
Czytaj dalej

Edytorial /// Przełom postsekularny

Michał Łuczewski i Stanisław Burdziej zapraszają do lektury nowego numeru
Czytaj dalej